BEZOEKERS SCHRIJVEN.

Link naar "Bezoekers schrijven" van eerder!

Mail: Piet van Toon Tel. 0475-591317.

Terug

Wat is er allemaal te doen in NEER? Wilt U dat weten, klik op deze link: "Agenda Neer"

Deze link is er om het: NIEUWS van NU en van EERDER! te zien.


2010 08 09 01 Jan Strous, Neer. Sleep- duw- en koppelvaart op de Maas en Jubjam 100.



Jan Strous stuurde naar aanleiding van "Zomaar un foto" nummer 2845 van vrijdag 6-8-2010, waar het ging over het Scoutingkamp Jubjam 100 in Roermond en het verhaal over die slepen, de volgende mail met iets meer uitleg over de scheepvaart op de Maas:

De foto op de Maas geeft het vertrek weer van de vletten van div. Scouting groepen uit het land.
Deze hebben de afgelopen 2 weken hun 100e Scouting kamp gevierd 9in Roermond.
Link: "Jubjam100.scouting"
Er waren meer als 11.000 scouts uit NL, maar ook andere landen.

Wat je vroeger zag waren sleepschepen, die zijn er nu nog wel, zie je hier op de Maas echter zelden of nooit.
Tegenwoordig wordt er wel veel geduwd, dus met een duwschip achter een bak.
Momenteel worden de sluizen op de Maas verlengd tot 190 mtr., zodat er in 2-baks duwvaart
gevaren kan worden, dit in combinatie met verhoging van de bruggen (4 containers hoog) over het Julianakanaal levert meer rendement op.

Op de Waal en Rijn wordt er in 6-baks duwvaart gevaren, zo'n combinatie kan wel 320 mtr. lang en 32 mtr. breed zijn, zo'n duwschip heeft dan ook makkelijk 5000 pk.

Daarnaast zie je ook op de Maas af en toe wel koppelverbanden, dit zijn 2 schepen in de lengte
aan elkaar verbonden, de kont van het voorste en de boeg van het duwschip zijn hiervoor aangepast. Nog minder zie je koppelverbanden naast elkaar, dit zijn dan meestal Spitsen, scheepjes van 38 x 5 mtr.

Groet, Jan Strous

P.S.
Misschien leuk voor erbij, men kan op mijn binnenvaartsite ook schepen volgen op de Maas.
Dat zijn er nu nog niet zoveel die AIS hebben, zo heet dat volgsysteem,
maar vanaf 2012 wordt het verplicht, dus dan komen er nog vele schepen bij.
www.middenlimburg.net

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX