Verhaal van Ir. Frans Hautus, hoofdstuk 11.
Niet
belangrijk maar misschien toch leuk
of:
Wat door mens bedacht is en over de hele wereld geleerd wordt.
Een wat
rare titel misschien maar wat wordt bedoeld.
Ten
eerste, bij de geboorte van een mens geldt: alles moet geleerd worden.
Dit
geldt vooral voor door de mens bedachte zaken zoals: spreken, lezen, rekenen,
etc. dus dat wat ons onderscheidt van de dieren.
B.v.
lezen: De lezer ziet krabbeltjes op papier en weet wat de maker van die
krabbeltjes (schrijver) daarmee bedoelde. De lezer moet dit wel geleerd hebben.
Als nu een Chinees Chinees leest en een Arabier Arabisch doen zij beide
hetzelfde (LEZEN) maar de krabbeltjes (schrift) zien er heel anders uit.
De vraag
wordt nu: Zijn er dingen die overal op de wereld gelijk uitzien en door mensen
geleerd kunnen worden? Het antwoord is JA.
Het
meest algemene op de wereld is dat wat wij de ARABISCHE CIJFERS noemen.Dus 0, 1,
2, .....8, 9 en dan de getallen. Deze arabische cijfers worden over de gehele
wereld onderwezen en hetzelfde geschreven maar wel totaal anders uitgesproken.
Zo zegt een Fransman tegen 82, quatre vingt deux (vier twintig twee) en Chinezen
of Tibetanen zeggen weer wat anders. Het arabisch getallen stelsel is dus
duidelijk een uniforme SCHRIJFTAAL. Uitspreken kan op vele manieren. Verder is
het niet het enige getallenstelsel. Zo is in West Europa op menige kerktorenklok
nog resten van het oude Romeinse getallen stelsel terug te vinden
en ook in boeken staat vaker: HOOFDSTUK V (hoofdstuk 5).
Wat ook
zo goed als universeel is, is het MUZIEKSCHRIFT. Hierbij wordt bedoeld de
notenbalk van 5 lijnen met de Solsleutel. Ook dit is alleen een notitie methode
en een ieder kan er in zijn taal over praten. Natuurlijk zijn er ook weer
afgeleide methoden voor beginners etc. maar wie een beetje aan muziek doet kent
dit notenschrift. Een Chinees, Rus en Bosjesman kunnen samen van hetzelfde stuk
papier in een orkest de muziek spelen al kunnen ze elkaar niet verstaan. Vinden
deze drie musici b.v. een Nederlands zangstuk met Nederlandse tekst, dan kunnen
ze het wel samen neuriën of het met lala-lala laten klinken, ook al snappen ze
van de tekst niets.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX